Защо да уча ?
За всяко дата е нормално да задава въпроси , и ние възрастните , учителите
и т.н. да му отговаряме. Когато ни зададат този въпрос, веднага можем да
отговорим с някоя напудрена реплика от сорта на „ – За да успееш в живота" „ -Да
не пасеш добитъка" и други подобни. Каква
е само че действителността- образованието
в България няма почти никаква стойност. Много по важно е кой познаваш , кой
ти е чичо , леля, братовчед, и не на последно място от кой етнос си. Тази „традиция" в страната на шуробаджанащината
обезсмисля напълно добрата диплома , способностите и качествата. Но учителите,
родителите, медиите, министрите най лицемерно продължават да твърдят „ – За да
успееш в живота".
За какъв успех става дума?
Детето колкото и да го правим на наивно
,всъщност изобщо не. Ние сме наивниците за да смятаме че то ни вярва. Тук държа
да изключа многоуважаваните министри ,министерства на който им е пределно ясно
че не им вярва, но така и трябва (необразования гласоподавател е много по желан) да не желае да учи. Но да се върнем на успеха. Детето главно вижда
успеха на своите родители и учителите. От тук то си вади изводите за ползата от
образованите. Да започнем с родителите:
- Бащата на въпросното дете има завършен 8 клас но
няма работа и по тази причина всяка нощ ходи да „бере" дърва за да си докара
някой лев. Вярно понякога го хващат едни лоши чичковци – горски който взимат
дървата , но поне дават на баща му една хартийка да ходи до тоалетна с нея. Да
ама на баща му за тая работа не му трябва диплома и от тук – „Защо да уча"
- Майката има завършено средно образование но също
няма работа, ходи да се размотава по улиците работейки по някакви програми. Да
ама на майка му за тая работа не и трябва диплома и от тук – „Защо да уча".
- Дядо му
пък няма никакво образование , но и той с бащата –„бере" нощем дърва. Да
ама на дядо му за тая работа не му
трябва диплома и от тук – „Защо да уча"
- 40 годишната му баба има завършен втори клас. За разлика от майка
му със средното само че тя е много по „Умна".
Учила е във времето когато се е изисквало от учениците и знанията и ся
действителни. Тогава не са ги държали само за бройката , а са повтаряли докато
научат. Бабата само че също учи. Освен това на нея и плащат за това, а на
въпросното дете не. „Това е много несправедливо" -казва си детето – „ и аз няма
да уча та като порасна и на мен да ми плащат".
От тук – „Защо да уча"
Учителите:
Детето вижда успеха на своите
учители. Само ги карат да пишат, ама че
ужас. Класната често по време на часовете им казва „Стойте мирно че имам работа", и започва да
попълва безброй листове на някаква справка. Непрекъснато е изнервена и се кара
с него. Освен това баща му е казал че за да взима заплата учителката трябва да
го „държи" , защото то и плаща заплатата. Майка му пък казва че с „брането" на
дърва баща му изкарва двойно повече пари от даскалицата. От тук – „Защо да уча"
Разните министри могат да си
чешат колкото искат езиците и да казват че образованието е приоритет , да
измислят всякакви стратегии и други глупости, но докато не убедят децата в
ползата няма да имаме образование. Това ще стане едва тогава когато децата
видят хората в непосредственото си обкръжение(семейство и родители) да се радват на ползите от образованието. Ползата от разните
там портфолиа , статистики , анкети и подобни щуротии с който заливат учителите
е никаква. Това нищо не променя. Единствено затормозява учителите и те обръщат
по малко внимание на децата за да могат
в срок да изпълнят тези безсмислени задачи поставени им от РИО и МОН. Това
предполагам също си е стратегия – ангажирай времето на учителите за да не могат
да опитат поне да образоват децата – трябват неграмотни избиратели.
|