ПРОЕКТ „КВАЛИФИКАЦИЯ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ”
От 15 юли 2013 г. в страната стартират обученията на учители по 3
от темите на проект «Квалификация на педагогическите специалисти», ОП «Развитие на човешките
ресурси» с бенефициент Министерство на образованието и науката.
1. Обучение на педагогически специалисти за работа с деца и ученици със специални
образователни потребност (СОП) 2. Обучение на педагогически специалисти за формиране на знания, умения и компетентности за
работа в интеркултурна среда 3. Обучение на педагогически специалисти за формиране на знания, умения и компетентности за
оценяването на учениците Общ брой учители за който се предполага да преминат обучението – 4 500.
Идеята като цяло е добра особено по точка 1и3, при който компетентност на лекторите ща е гарантирана. По особен е случаят с точка 2 . От къде един лектор примерно от СУ „Св. Климент Охридски ще си има понятие от работа в мултикултурна среда? Някой ще каже че те правят проучвания и посещения и оттам добиват реална представа за работата в тази среда. Истината е че тези моментни докосвания до работата в подобна среда не ги прави въобще компетентни , а още по малко способни да обучават хора който ежедневно са в нея. Един учител работещ в такова училище би могъл да обучи цяла катедра от професори много по добре за работата в интеркултурна среда отколкото те него. Професорите просто ще изкопират чуждестраната литература по въпраса /независимо че в повечето случаи подобни методики не са приложими в българските училища/ ще си изчетат лекциите , ще приберат лекторските и ще си тръгнат самоуверено с мисълта че са постигнали нещо. Учителите от своя страна ще са си загубили времето, няма да са научили нищо приложимо , ще са похарчили "народните пари" за командировъчни и ще са в същото положение както преди обучението си. Реално щеше да е много по евтино, градивно и полезно да се направи една беседа за обмяна на опит между учители работещи в такива училища. По този начин не само нямаше да се харчи и бездруго тънкия бюджет на министерството но и щеше реално да се постигне някакъв напредък в знанията на учителите. Интересен е и въпроса защо учители от същия град в който се провежда обучението се зачисляват на хотел.