Тълковен речник:Бумащина -Формализъм в административната работа; канцеларщина, бюрокрация. Цялото българско образование е изградено върху основата на бумащината. Тя го създава , изгражда и обгръща. По важно е да се води дневника , материалната книга, разпределенията, да се отговаря на хилядите безсмислени справки и анкети, отколкото да се обръща внимание на учениците. Все пак проверяващите органи/ РИО/ това изискват и затова е изключително важно всичко да бъде чисто и прилежно.
1. Какво би станало ако даден учител не си направи разпределение? - Господата и дамите от РИО веднага ще скочат "Как ще знаете какво да преподавате, докъде сте стигнали , има ли изменения в годишното разпределение и т.н. Как ние ще разберем докъде сте стигнали?". В случая най важния въпрос е последния. Нали трябва нещо да прегледат , да проверят печатите , подписите / и те трябва хляб да ядът/. С това като че ли се изчерпва смисъла на разпределението поради простата причина че вече почти всички ако не и всички издатели на учебници дават примерни /готови/ разпределения.За учителя остава естествено да ги вкара в шаблона предоставен от МОМН, трябва да е по образец, нищо че ще е същото. Важното е да се пише. Единствената причина според мен поради която са останали явно е за да могат от РИО да отчитат още една дейност при евентуална проверка.
2. Материална книга- Горепосоченото важи с пълна сила и за тази точка. Малко е глупавичко да се преписват темите от разпределенията /т.е. втори път преписване, от примерните разпределения/, само за да е прегледно. Значи дотук един учител преписва два пъти едно и също само и единствено заради "високопоставените". Оправдания от рода че така директора може да види дали учителя си е взел часа са меко казано абсурдни. Та нали ако не си е взел часа по вида на обикалящите из училището ученици веднага ще си проличи. Материалната книга от друга страна е общодостъпна и ако не си е взел часа , а напише че е по нея ли директора ще съди за действителността- смехория. а) Като под точка добавям работещите по проекта за целодневната организация при тях абсурда е още по голям, те са принудени да въвеждат и темите си в сайта на МОМН, тоест те пишат едно и също нещо 3 пъти. В материалната книга, в годишното разпределение и в интернет.
3. Дневника единствения смислен документ , но също упорочен с добавянето на безброи полета с едно и също съдържание за попълване.Впрочем една колежка /колега ако държите на още едно "измислено" правило/ ми сподели че една инспекторка и била направила забележка да вписва и темите в дневника на ПИГ.Тая луда /по друг начин не мота да я нарека/ инспекторка е искала да се пише още един път едно и същото съдържание - 4 път. Не съм питал колежката дали ги пише но това е.....
4. Справки - всякакви видове и за каквото се сетите. Повечето с напълно неясен мотив. Да не говорим че някои са чисто расистки като брои на ромите , турците и успех по тези критерии . Защо е необходимо да се делят по етнически признак децата и по какъв начин това е свързано с успеха е неясно.
5. Анкети- Има ли смисъл да описвам, само погледнете последната анкета на която бяха задължени да отговарят учителите по БЕЛ. Принципа на анкетата е доброволен за да бъдат честни отговорите. Доброволна анкета само че в МОМН няма. Каквито и брътвежи да бълват от министерство и инспекторатите факт е че анкетите се спускат задължително. Работа на директора е да накара учителите да отговорят.
За бюрокрацията и бумащината може да съдите и по наскоро приключилия "скандал" със сбърканите дипломи в Стара загора. Там бяха обявени за невалидни и преиздадени дипломите на 3 училища. Причината в ГПЧЕ „Ромен Ролан" били сбъркали ред за нанасяне на предмет , а в търговската и професионалната гимназия били сложили черни вместо сини печати.Какъв проблем създава сбъркания ред или черния печат, когато дипломата е оригинална бланка
с воден печат и фабричен номер, който се води под строг отчет? Да не говорим че дипломите се сканират и програмата не би ги допуснала ако са нередни. Но не, компютрите със своята педантичност не са ги приели за невалидни но дървените бюрократи -ДА. Директорите на въпросните училища са наказани. /заради един ред или цвят на печата/.
|